4 fakta o zázraku jménem kustovnice čínská

O zázračných účincích kustovnice čínské, která se pěstuje převážně v jižní Číně a Vietnamu, ví většina z nás. O tom, že ji lze pěstovat i u nás, už ví málokdo. Ještě méně je známý fakt, že i s užíváním kustovnice to lze přehnat a že ne pro každého je vhodná. Zjistěte, co všechno se ukrývá za malými červenými bobulemi a udělejte si jasno. 

1. Goji lze pěstovat i u nás. Není ale kustovnice jako kustovnice

Kustovnice čínská latinsky Lycium chinensis je keřovitá rostlina s protáhlými listy a převislými větvemi, jejíž domovinou je Čína a Himaláje. Setkat se s ní lze ale i u nás na stráních a v parcích, kde působí jako plevel. Nejde však o kustovnici čínskou, ale o její příbuznou kustovnici cizí tzv. Lycium barbarum, která ještě nebyla dostatečně prozkoumána, a tak se na její léčebné účinky nelze spolehnout. Pokud se ale rozhodnete pro pěstování léčebné kustovnice, pravděpodobně budete úspěšní. Opadavý keř kustovnice čínské není náročný, jen vyžaduje dostatek slunce a prostoru, neboť dorůstá až do výšky dvou metrů. Kromě plodů zvaných goji, které připomínají šípky a které můžete sklízet až dvakrát do roka, vás tento keř bude od června do září těšit bílo-fialovým květenstvím.

2. Jedna malá bobulka obsahuje 18 prospěšných aminokyselin a 21 stopových prvků

Ne nadarmo se říká, že goji je nejzdravější ovoce na světě. Jeden plod kustovnice v sobě totiž ukrývá doslova koncentrovanou dávku zdraví prospěšných látek. Zajímavé je to, že neobsahuje žádný tuk, jen sacharidy a bílkoviny, a to v pro tělo optimálním množství. To, že je goji zdravé ovoce dále dokazuje početné zastoupení aminokyselin včetně těch esenciálních, které si tělo nedokáže samo vyrobit. Úctyhodný je také obsah vitaminů a stopových prvků jako je železo, vápník, fosforhořčík. Za zmínku rozhodně stojí vysoký podíl vitaminu C, který je pro představu 500× vyšší než v pomeranči. Z těchto důvodů určitě stojí za to kustovnici zařadit do svého jídelníčku. U nás je nejčastěji k dostání v lékárnách a specializovaných obchodech se zdravou výživou, a to v podobě sušených červených plodů, kapslí nebo prášku. Sušené plody můžete konzumovat samotné či je přidat do salátů, smoothie nebo koláčů. Uvařit z nich můžete i výborný čaj. Stačí goji zalít horkou vodou a nechat čtvrt hodiny louhovat. Pokud patříte mezi zastánce zdravého životního stylu, a hlavně zdravého stravování s důrazem na vyvážené zastoupení všech živin, pak jistě víte, jak jsou pro tělo důležité bílkoviny. V jídelníčku by měly tvořit nejméně 15 %, což většina z nás bohužel nedodržuje. V důsledku toho se naše tělo potýká se zhoršenou obranyschopností, nadměrným ukládáním tuků a ochabnutím svalové tkáně. Jestliže těmto problémům chcete předejít, pak jsou pro vás skvělou variantou Protein kaše Restart-energy, které kombinují goji a kvalitní bílkoviny. Díky nim podpoříte pestrost svého jídelníčku a budování svalové hmoty. Kromě toho je jejich příprava velice snadná, takže se skvěle hodí k snídani či k svačině, když právě chvátáte.

3. Goji bojuje proti stárnutí, tloustnutí a rakovině

Kustovnice čínská je také někdy trefně přezdívána jako elixír mládí. Tato přezdívka není daleko od pravdy, protože plody kustovnice obsahují velké množství antioxidantů. Ty neutralizují volné radikály, které způsobují stárnutí buněk a podporují rakovinné bujení. V dnešní hektické době plné stresu se tak goji stává superpotravinou 21. století, ačkoliv si tyto účinky uvědomovali již staří Číňané, kteří na kustovnici v rámci tradiční čínské medicíny nedají dopustit. Kustovnice se dále doporučuje při hubnutí a redukčních dietách. Je tomu tak hned z několika důvodů. Prvním důvodem je to, že goji mají nízký glykemický index, což znamená, že postupně a pomalu uvolňují cukr do krve a tím oddalují pocit hladu. Tento efekt umocňuje velké množství vlákniny, která se v plodech kustovnice také nachází a jež prodlužuje pocit sytosti.

4. Větší množství goji může být na škodu

Ačkoliv bychom si to jistě všichni přáli, kustovnice není samospásná a tak je k ní třeba i přistupovat. V našem jídelníčku by měla plnit funkci zpestření a obohacení, nikoliv nahrazovat plnohodnotnou stravu. A ačkoliv její dávkování není jinak omezeno, neměli bychom sušené kustovnice konzumovat více než jednu hrst za den. To je přibližně 45 gramů. Kustovnice totiž nepatrně ředí krev, což by se při konzumaci velkého množství mohlo negativně projevit na vašem zdraví. Z toho důvodu není doporučována ani lidem užívajícím warfarin, heparin nebo jiné přípravky na ředění krve. Stejně tak není úplně vhodné ji jíst před spaním, neboť vám může přivodit problémy se spánkem.