CZ EN DE 0
Sporty
CZ EN DE
Poštovné zdarmaPoštovné zdarma při nákupu nad 1500 CZK

Co jsou proteiny a proč nesmí chybět ve zdravém jídelníčku?

Proteiny se skládají z aminokyselin, podle jejichž počtu se dále dělí na oligopeptidy a polypeptidy. Proteiny stojí za obnovou všech tkání v těle. Věděli jste, že jsou součástí hormonů i imunitních látek? Bílkoviny jsou nezbytné pro tvorbu svalové hmoty, výživu a růst svalů. Rovněž podporují a urychlují regeneraci těla. Chcete zhubnout? Proteiny jsou důležité při spalování tuků a redukci hmotnosti. Kromě toho dále vyživují šlachy, kůži a kosti.

Jak zařadit proteiny do jídelníčku?

Bílkoviny se v těle neukládají do zásoby, a proto je musíme pravidelně přijímat. V opačném případě je tělo bude dříve nebo později postrádat. Jejich nedostatek nám ovšem dá v každém případě najevo. Zpočátku můžete pociťovat například jen výraznější, přesto blíže nepopsatelnou chuť. Znáte ten pocit, že byste si i po jídle ještě něco dobrého dali? Možná je viníkem nedostatek bílkovin.

Nízký příjem bílkovin

Nedostatek bílkovin se projevuje například častějším onemocněním. Stává se tak v důsledku horší funkce imunitního systému, kdy se tělo nemůže efektivně bránit. Bohužel v souvislosti s nedostatkem proteinů se hůře a pomaleji hojí různá zranění a úrazy. To, že dlouhodobě nepřijímáte potřebné množství proteinů, se projeví i na kráse. Začnou se lámat nehty, vlasy se třepí, jsou bez lesku a v neposlední řadě mohou začít vypadávat. Kromě toho můžete začít i tloustnout. Pokud nemáte dlouhodobě dostatek bílkovin, roste chuť na sladké.

Pravidelný příjem proteinů

Zajímá vás, kolik představuje optimální denní dávka bílkovin? Odpověď snadno zjistíte podle své hmotnosti. Pravidelný doporučený denní přísun proteinů je 0,8 g až 1 g na kilogram tělesné hmotnosti. Na druhou stranu ovšem není dobrý ani nadměrný příjem proteinů, který je zátěží pro organismus.

Živočišné versus rostlinné bílkoviny

Nejlepší variantou je kombinace rostlinných a živočišných bílkovin. Zatímco živočišné bílkoviny jsou pro naše tělo plnohodnotné a mají vysokou využitelnost, rostlinné se označují za neplnohodnotné, neboť je tělo nedokáže tak dobře využít. Na druhou stranu jsou živočišné bílkoviny zdrojem většího množství tuků a cholesterolu. To ale lze napravit vhodnou kombinací jednotlivých druhů bílkovin. Mezi hlavní zdroje bílkovin živočišného původu patří maso, vejce a mléčné výrobky, z bílkovin rostlinného původu jsou velmi oblíbené luštěniny, obiloviny, ořechy a semínka.

CHCI OBJEDNAT SHAKE PLNÝ BÍLKOVIN

Kvalitní bílkoviny

Pokud nechcete počítat gramy bílkovin a jejich využitelnost u každé potraviny, kterou sníte, nahraďte část proteinů doplňky stravy. Kvalitní bílkoviny velmi snadno získáte například konzumací proteinových produktů. Mezi oblíbené patří především proteinové kaše různých příchutí či proteinové nápoje, které jednoduše zařadíte do svého zdravého jídelníčku.